Kennismaking

Leren, muziek maken, communicatie. Een jaar of twee geleden besloot ik die werelden met elkaar te gaan verbinden. Ik maak me er nu hard voor dat muziek elke dag ingezet wordt als integraal deel van de les omdat je dan met meer plezier en effectiever leert. Ik beschouw het als  mijn missie om het leren te muzikaliseren. Hoe staat het met die missie? Hier vind je de stand van zaken!
 
Brenger van kennis die verbindt
 
Ik ben opgeleid in watermanagement, communicatie en toegepaste integrale psychologie. Ik ben in 1996 gepromoveerd waarbij ik antwoord gaf op de vraag hoe ingenieurs en inwoners, beiden met een totaal andere achtergrond, het beste mét elkaar konden leren om tot een optimale inrichting van het land te komen. Het onderzoek vond plaats in Senegal, West Afrika.
 
Ik ben ingenieur, oplossingsgericht en constructief, en pas graag  de nieuwste wetenschappelijke inzichten toe in mijn werk. Ik noem mezelf wel 'breiningenieur' - met een knipoog - omdat ik de laatste jaren inzichten uit hersenonderzoek integreer in mijn werk. Ook doe ik onderzoek naar hoe muziek helpt bij het leren en communiceren. Lees bijvoorbeeld deze blog over hoe taal en muziek elkaar kunnen versterken!
 
Ik ben zeer geïnteresseerd in mensen en hun levensverhaal. In de loop van je leven wordt je als mens steeds unieker, tenminste, als je blijft leren. Periodes van (soms ongewenste) ingrijpende veranderingen zijn heel bepalend voor wie je als mens bent en wat je leert van het leven.
 
Een ingrijpende gebeurtenis in mijn eigen leven - ik heb sinds kort een nieuwe hartklep en ik voel me inmiddels zo gezond als een vis - zorgde voor een wending in mijn leven. Ik besloot werk te maken van de combinatie muziek en leren. Dat kan op vele manieren. Eerder al maakte ik een zintuiglijk rijke  videoclip over breinvriendelijk leren. Over hoe je het leren kunt muzikaliseren schreef ik een whitepaper. Inmiddels heb ik een groot aantal blogs over het onderwerp geschreven (elders op deze website).
 
Guldenregel?
 
Ik werk al 24 jaar zelfstandig onder de vlag van Guldenregel. De 'gulden regel' is een leidraad die bij alle religies en culturen bekend is. Deze naam koos ik destijds vanwege mijn specialisatie als trainer 'interculturele communicatie'. De gulden regel - mits goed begrepen - Roept je op om de ander te begrijpen, via de verschillende soorten empathie, die van naturen in ons brein verankerd zijn. Daarmee is de mens in staat om zich over de grenzen en 'schotten' heen steeds verder te verbinden! Wat zijn  de mogelijkheden van het menselijk brein om daarin steeds verder te gaan zonder de eigenheid te verliezen? Wat kun je daarin als trainer/docent of adviseur doen? Welke vormen en instrumenten brengen verbinding? Lees meer in dit whitepaper over brein en cultuurverschil.
 
Het is een kwestie van tijd of ik schrijf een paper over hoe je muziek kunt gebruiken om cultuurverschillen te overbruggen!