Blog - Muzikaliseer je les of training!
 
Wil je op de hoogte gebracht worden van nieuwe blogs en/of vlogs? Vul dan het contactformulier in.

Muzikaal haakjes wegwerken - Muzkaliseer je les #15 - vrijdag 11 juni 2021

Sinds een week staat de video-leerclip ‘Haakjes wegwerken’ op youtube. De clip behandelt het onderwerp ‘haakjes wegwerken’ (H1 in het boek Getal en Ruimte) en is bedoeld voor kinderen HAVO en VWO vanaf de tweede klas tot eindexamen. De leerclip kwam tot stand in nauw overleg met Frank Heesen (Lingecollege). Gerben van Etten zorgde voor de professionele muziekopname en het arrangement, Silvester Zwaneveld (Silly productions) maakte een mooie animatie. Hier een toelichting voor docenten die de clip willen gebruiken. En voor andere geïnteresseerden!
 
 
 
 
 

Het onderwerp is gekozen omdat elk jaar blijkt dat leerlingen weer vergeten zijn hoe het ook weer zat met die haakjes. De clip is informatief en compact, met tekstuele, muzikale en visuele elementen, zoals Einstein, de papegaai, de sluipmoordenaar, de helden op sokken, de apen met vier oren. De clip kan het best voor het eerst gebruikt worden na de uitleg door de docent. De tekst klopt als een bus, maar dan nog: bij de eerste keer kijken zullen de leerlingen niet alle informatie ineens op kunnen nemen. De kracht wordt vooral duidelijk in de herhaling. Omdat de clip leuk is om naar te kijken en te luisteren, geeft dit een ‘we want more effect’. De nieuwsgierigheid is gewekt en het verlangen is er om nog eens te luisteren. Herhaald kijken geeft vervolgens steeds meer begrip t.a.v. de inhoud en helpt bij het memoriseren. In de tabel hieronder wordt aangegeven hoe dat zit met die herhaling.

 

Afbeelding invoegen
 

De clip duurt drie minuten. Dat geeft de muziek de kans om lekker in te dalen. Muziek heeft tijd nodig om de emotie te laten groeien en komt bij herhaling steeds beter in het gehoor te liggen. Dus daarom niet te kort. Maar duurt een clip te lang, dan valt de aandacht weer weg.

In de leerclip worden drie didactische principes verenigd: (1) Emotioneel aspect van leren. Het geeft een positieve emotie en daarmee aandacht, dat versterkt het begrip voor de inhoud op het moment van aanbieden, de uitleg blijft beter hangen. (2) Zintuiglijk rijk aspect van leren: de clip combineert zien en luisteren, melodie en tekst. Meerdere hersengebieden worden gelijktijdig en op samenhangende manier ingeschakeld. Dat versterkt de aandacht én geeft een betere verankering in het brein. Ook breingebieden die corresponderen met het bewegingssysteem (ritme!) worden ingeschakeld wat de verankering verder versterkt. (3) Herhaling: de tekst slijt in, wordt deel van het robuuste impliciete geheugen.

Herhaling werkt het best wanneer je spreidt. Het meest efficiënt is een oplopend herhalingsinterval, bijvoorbeeld: (1) Eerste keer (2) Na de pauze (of einde van de les) nog eens (3) na een dag (4) na een week (5) na zes weken (6) na een jaar en (7) b.v. elk jaar weer. Het is ook mogelijk om later (na de eerste keren) een gedeelte van de video te laten zien, parallel aan wat in de les behandeld wordt. Bijvoorbeeld het stuk ‘de sluipmoordenaar heeft nog een ander gezicht….’

Als je het lied de kans geeft zullen de kinderen het vast waarderen! Ga gewoon eens onderzoeken of dat zo is, en vraag ze wat ze er van vonden. Klopt het, wat ik zeg over het we want more effect? En – op termijn - het positieve aspect van herhaling? Ik ben natuurlijk zeer benieuwd naar reacties van docenten en leerlingen. Ik houd me aanbevolen voor hun reacties!

Wil je meer weten over hoe je de je les of training kunt muzikaliseren - ook voor andere lessen - download dan mijn whitepaper of bekijk mijn andere blog!
 

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:


Terug naar de vorige pagina >