Workshops en themadagen - Muzikaliseer je les #12 - maandag 28 oktober 2019 |
Ik merk dat het idee om het leren te muzikaliseren aanslaat bij mensen. Het is vaak een kwestie van ‘even over het onderwerp doorpraten’ en dan wordt duidelijk hoe veel mogelijkheden er bestaan. In welk vak je nu ook les of training geeft, en op welk niveau dan ook, de kracht van muziek staat tot je beschikking. Maar waar te beginnen?
Welke muziek brengt de juiste aandacht? Op welke momenten gebruik je muziek om het ijs te breken, een ingedutte klas wakker te schudden of een overdaad aan energie te temperen? Kan achtergrondmuziek helpen in de les en zo ja, hoe kies je die? Welke bestaande liedjes zou je goed kunnen gebruiken qua tekst en hoe vind je die? Op welke manieren kan muziek het geheugen helpen als je stof wilt herhalen? Het zijn allemaal ogenschijnlijk losstaande vragen.
Themamiddagen
Behalve workshops organiseer ik vijf thema-middagen op woensdagen van 14.00 tot 16.30. De middagen zijn breed toegankelijk, gericht op het ontdekken van de kracht van muziek ten aanzien van één specifiek onderwerp. Wanneer je ze alle vijf volgt heb je ook een goed beeld van het geheel van ‘de muziek van het leren’.
1 Aandacht en muziek. Aan de hand van een muzikale reis wordt duidelijk dat er drie knoppen zijn waar je aan kunt draaien om aandacht te vangen en vast te houden. De eerste reguleert de energie. Met de tweede stel je de gewenste ‘emotionele waardering’ in, en met de derde kun je de ruis optimaal wegfilteren (18 december 2019)
2 Muziek en taal: een geheim akkoord. Als je het leren wilt muzikaliseren is het misschien wel de grootste uitdaging om de twee talen, de emotionele en de spreektaal, met elkaar te verbinden, zodat ze elkaar versterken! Maar hoe doe je dat? (22 januari 2020)
3 De kracht van zelf muziek máken is voor iedereen beschikbaar, zeker ook voor wie niet in muziek opgeleid is. Samen muziek maken versterkt de verbinding en bevordert het ‘sociale leren’ in de klas of training. Deze ‘special’ met Joep Everts (muzikale coaching en training) is bedoeld voor docenten en trainers die de mogelijkheden willen verkennen wat je in de klas of trainingsgroep zou kunnen doen met body percussie en/of stem (26 februari 2020).
4 Maak online leren krachtiger met muziek. Online leren ontwikkelt zich steeds verder. Wat is de toegevoegde waarde van muziek voor online leren en hoe breng je die in de praktijk? Hoe kan muziek een extra ‘online’ brug slaan tussen de deelnemers? Deze special wordt aangeboden met Joitske Hulsebosch, oprichter van Ennuonline (online sociale leertrajecten) (25 maart 2020).
5 De negen muzikale emoties. Emoties geven kleur aan het leven en ‘graveren herinneringen’ in ons brein. Tussen muziek en emoties bestaat een bijzondere relatie. Er worden negen muzikale emoties onderscheiden : verwondering, transcendentie, tederheid, verdriet, nostalgie, vredigheid, ‘power’, vreugde en spanning. Wat kun je er mee in de training of les? 29 april 2020.
Reacties:
Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst. |
Reageren: