Blog
 
Ik schrijf wekelijks een blog en maandelijks een vlog. Wil je op de hoogte gebracht worden van nieuwe blogs en/of vlogs? Vul dan het contactformulier in.

De kracht van muziek - kun je die gebruiken? Muzikaliseer je les #1 - dinsdag 23 april 2019

Muziek is alledaags en toch gaat er een bijzondere kracht van uit. Vorige week zondag in ‘de klas’ gaf Matthijs van Nieuwkerk op interactieve wijze les over kunst. Een aanrader! Vooral de muziek maakte heel veel los, toen hij vroeg of ze voorbeelden wilden geven van nummers die hen kracht gaven. Zo ontstond een bijzondere sfeer in de klas, waardoor je weet: dit blijft de leerlingen bij.
Een paar jaar geleden stelde ik mezelf de vraag: Kun je de kracht van muziek gebruiken om te leren en les te geven? Ik ging op zoek naar het antwoord en ik ben er inmiddels van overtuigd dat het kan! Ik maak me er hard voor dat muziek elke dag ingezet wordt als integraal deel van de les omdat je dan met meer plezier en effectiever leert.
 
Het definitieve bewijs daarvoor is er niet: het spel van wetenschappelijke bewijsvoering, uitvoerbaarheid en aantoonbare effecten moet nu eenmaal gespeeld worden. Ik wacht daar niet op en sorteer nu alvast voor op de belangrijke vraag: hoe kunnen we het leren ‘muzikaliseren’? 

Dit is sinds kort mijn missie. Ik ben trainer/docent en onderzoeker. Ik houd veel van muziek, maak het ook zelf. Ik train vooral volwassenen en geef les aan HBO studenten. Maar ik ken geen mensen die werkzaam zijn bij middelbare of lagere school. Daarom wil ik graag mensen spreken die de wereld van het onderwijs kennen. Mensen die ideeën hebben over wat mijn insteek zou kunnen zijn als zelfstandig professional. Misschien ken jij, lezer van dit stuk, iemand die dit een mooi onderwerp vindt en de weg op specifieke scholen en/of de onderwijswereld kent? Ik houd me aanbevolen!

Om misverstand te voorkomen: ik geef dus geen muziekles, ben geen muziekdocent, maar gebruik de kracht van muziek voor andere lessen. Dat zou een wiskundedocent, of een docent Nederlands, of geschiedenis ook kunnen doen. Hoe dan? Daar heb ik veel ideeën over.

Wil je het leren muzikaliseren dan heb je een didactiek nodig die uitgaat van de kracht van muziek tijdens de les of training, zonder dat die muziek een doel op zichzelf wordt. Het doel van de muziek in deze didactiek is het leren van inhoud. Het leren muziek spelen of goed muziek kunnen spelen is daarvoor geen voorwaarde. Maar muziek is vaak wel leuk! Wat is belangrijk voor een les of training wanneer je wilt dat de inhoud van een leerprogramma beter aankomt door het gebruik van muziek?

Het kader hiervoor vind je in figuur hieronder.

 
 

Muziek werkt dus op ons in via luisteren, bewegen, communiceren en taal. Het prettige er van is dat deze vier functies meteen duidelijk maken hoe muziek heel concreet toegepast kan worden in bestaande leerprogramma’s en kaders. Op dit kader ga ik uitgebreid in in mijn whitepaper. Ik maak daarin concreet hoe je de kracht van muziek kunt gebruiken, hoe je het leren kunt muzikaliseren!

Kortom:

-       Muzikaliseer je les of training! Download mijn whitepaper als dit onderwerp je interesseert. https://www.guldenregel.nl/whitepaper/

-       Help me om mijn weg te vinden in de onderwijswereld, dat zou ik enorm tof vinden!

 

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht geplaatst.


Reageren:


Terug naar de vorige pagina >